فیلم | پست و منصب؛ میدان آزمون شخصیت‌ها
کد خبر: 3899929
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
از ثری تا ثریا / 25

فیلم | پست و منصب؛ میدان آزمون شخصیت‌ها

انسان‌ها در جامعه از حیث اجتماعی مراتب بالا و پایینی دارند، اما نکته مهم حفظ کردن شخصیت است. حضرت امیر(ع) نیز می‌فرمایند که پست و منصبی که انسان‌ها دریافت می‌کنند می‌تواند مایه آزمون آنان باشد.

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نهج‌البلاغه‌‌پژوه، در بیست‌وپنجمین بخش درس‌گفتارهای علوی می‌گوید: طبیعی است که همه ما در یک سطح و اندازه نیستیم. یکی بالا و یکی بالاتر و یکی پایین و یکی پایین‌تر است و مقصودم وضعیت زندگی دنیایی از حیث مادی و جایگاه اجتماعی است.

مهم این است آن کسی که به ظاهر فرودست است، شخصیتش حفظ شود و آن کسی که به ظاهر فرادست است، باز شخصیت خود را حفظ کند. چون رسیدن به جایگاه‌های بالاتر در اجتماع نوعی غرور و خودبزرگ‌بینی را به انسان تزریق می‌کند.

حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه فرمودند: «پست و منصب میدان آزمون شخصیت‌هاست. وقتی انسان پستی گرفت، معلوم می‌شود که چقدر شخصیتش ثبات داشته یا نداشته است. امام صادق(ع) نیز فرمودند: «اگر دوستی صمیمی داشتی و بعد که به جایی رسید و یک‌دهم دوستی‌اش را حفظ کرد، دوست بدی نیست.» ممکن است در تغییر جایگاه اجتماعی آدم‌ها عوض شوند و از این رو علی(ع) هشدار داد که این میدان آزمون شماست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha